Vilja on osa terveellistä ruokavaliota

ravitsemus-viljat

Viljatuotteet ovat tärkeä osa terveellistä ja monipuolista ruokavaliota sekä terveellisiä elämäntapoja. Suomalaisten ruokavaliosuositusten mukaan täysjyväiset viljatuotteet kuuluvat jokaiselle aterialle. Omien mieltymysten mukaan niistä voi valita leipää, puuroja, pastaa, suurimoita tai mysliä. Pääasia, että valinnoissa suosii vähärasvaisia täysjyvätuotteita. Silloin tällöin voi herkutella myös esimerkiksi perinteisillä pullilla ja muilla leivonnaisilla (lähde 1). 

 

Ruokavaliolla on merkitystä

Kiireisen arjen keskellä on haastavaa pysyä energisenä. Ravintorikkaaseen ruokavalioon kuuluu sopivassa suhteessa proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvoja. Terveellisiä hiilihydraattien lähteitä ovat erityisesti täysjyväviljatuotteet, kuten puuro ja täysjyväleipä sekä kasvikset, hedelmät ja marjat. Ruokavaliossa tulee myös olla riittävästi välttämättömiä suojaravintoaineita, kuten vitamiineja ja hivenaineita, sekä sopivasti energiaa kehon tarpeita varten.

Ravinto ja liikunta kietoutuvat monilla tavoin toisiinsa. Fyysisesti aktiivinen elämäntapa helpottaa painonhallintaa ja pienentää useiden sairauksien riskiä. Säännöllinen liikunta ja ruokailurytmi sekä puhtaista raaka-aineista valmistettu ravinto kantavat pitkälle ja pitävän mielen vireänä. Terveellinen ravitsemus on kokonaisuus, jossa jokapäiväiset valinnat ratkaisevat. Aamupala on päivän tärkeimpiä aterioita ja sen terveellisyyteen kannattaa panostaa.

 

Täysjyväviljasta löytyvät kaikki viljan ravintoaineet

Suuri osa viljan jyvän sisältämistä ravintoaineista on jyvän pintaosissa ja alkiossa. Nämä ravintoaineet ovat käytettävissä täysjyvätuotteissa, joissa on hyödynnetty jyvän kaikki syötäväksi kelpaavat osat: kuorikerrokset, ydin ja alkio. Täysjyvävilja sisältää runsaasti hiilihydraatteja, kuitua sekä useita vitamiineja ja kivennäisaineita. Lisäksi täysjyväviljassa on muita ravintoaineita, joiden merkitystä terveydelle tutkitaan. Näitä ovat muun muassa antioksidantit. Suomalaisessa ruokavaliossa viljatuotteet ovat keskeinen kuidun, raudan ja foolihapon lähde (lähde 2).

 

Kuituja kiitos!

Ruoan sisältämät hiilihydraatit ovat sekoitus ravintokuituja, tärkkelystä ja yksinkertaisia sokereita. Ravintokuiduksi kutsutaan sitä osaa hiilihydraateista, joka ei imeydy. Vaikka kuitu ei imeydy, se vaikuttaa terveyteemme. Kuitu täyttää mahaa lisäämättä energian saantia ja auttaa vatsaa toimimaan. Kuitu hidastaa mahalaukun tyhjenemistä ja ravintoaineiden imeytymistä, minkä ansiosta se tasoittaa verensokerin nousua aterian jälkeen. Verensokeri nousee maltillisemmin ja pysyy sopivalla tasolla pidempään. Lisäksi kuitu sitoo suolessa kolesterolia ja siten alentaa veren kolesterolitasoja.

 

Tärkein hiilihydraattien- ja kuidunlähde ovat täysjyväviljavalmisteet, kuten leivät, puurot ja hiutaleet. Hiilihydraatteja ja kuitua on myös kasviksissa, hedelmissä ja marjoissa, mutta ne sisältävät selvästi vähemmän kuituja kuin viljavalmisteet. Liukenevaa kuitua on marjoissa, hedelmissä ja palkokasveissa sekä viljoista kaurassa ja ohrassa. Liukenematonta kuitua on runsaasti muissa viljoissa.Ravintomme paras kuidunlähde on täysjyvävilja, ja ilman viljatuotteita ruoasta onkin hyvin vaikea saada kuitua riittävästi. Erityisen runsaasti kuitua on leseissä.

Lue lisää gluteenittomista kauratuotteistamme

 

1 Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. Suomalaiset ravitsemussuositukset – ravinto ja liikunta tasapainoon.

2 Kansanterveyslaitos. Finravinto 2012 -tutkimus.