Vilja on osa terveellistä ruokavaliota

ravitsemus-viljat

Viljatuotteet ovat tärkeä osa terveellistä ja monipuolista ruokavaliota sekä terveellisiä elämäntapoja. Suomalaisten ruokavaliosuositusten mukaan täysjyväiset viljatuotteet kuuluvat jokaiselle aterialle. Omien mieltymysten mukaan niistä voi valita leipää, puuroja, pastaa, suurimoita tai mysliä. Pääasia, että valinnoissa suosii vähärasvaisia täysjyvätuotteita. Silloin tällöin voi herkutella myös esimerkiksi perinteisillä pullilla ja muilla leivonnaisilla (lähde 1).

 

Täysjyväviljasta löytyvät kaikki viljan ravintoaineet

Suuri osa viljan jyvän sisältämistä ravintoaineista on jyvän pintaosissa ja alkiossa. Nämä ravintoaineet ovat käytettävissä täysjyvätuotteissa, joissa on hyödynnetty jyvän kaikki syötäväksi kelpaavat osat: kuorikerrokset, ydin ja alkio. Täysjyvävilja sisältää runsaasti hiilihydraatteja, kuitua sekä useita vitamiineja ja kivennäisaineita. Lisäksi täysjyväviljassa on muita ravintoaineita, joiden merkitystä terveydelle tutkitaan. Näitä ovat muun muassa antioksidantit. Suomalaisessa ruokavaliossa viljatuotteet ovat keskeinen kuidun, raudan ja foolihapon lähde (lähde 2).

 

Kuituja kiitos!

Ravintokuitu on kasvikunnan tuotteissa olevaa ihmisen ruoansulatuskanavassa sulamatonta ainesta. Vaikka kuitu ei imeydy, se vaikuttaa terveyteemme. Kuitu täyttää mahaa lisäämättä energian saantia ja auttaa vatsaa toimimaan. Kuitu hidastaa mahalaukun tyhjenemistä ja ravintoaineiden imeytymistä, minkä ansiosta se tasoittaa verensokerin nousua aterian jälkeen. Verensokeri nousee maltillisemmin ja pysyy sopivalla tasolla pidempään. Lisäksi kuitu sitoo suolessa kolesterolia ja siten alentaa veren kolesterolitasoja.

Ravintomme paras kuidunlähde on täysjyvävilja, ja ilman viljatuotteita ruoasta onkin hyvin vaikea saada kuitua riittävästi. Erityisen runsaasti kuitua on leseissä.

 

1 Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. Suomalaiset ravitsemussuositukset – ravinto ja liikunta tasapainoon.

2 Kansanterveyslaitos. Finravinto 2007 -tutkimus.